SNACKS

weer even de focus op je persoonlijke ontwikkeling

Test jezelf: hoe goed ben jij in Zakelijk flirten?

Mirjam Wiersma, spreker, trainer, en eigenaar Helemaal Jij

 

 

Hoe goed ben jij in Zakelijk flirten?

In deze Snack drie vragen uit de test: ben jij een echte zakelijk flirt? Deze test vind je in mijn boekje Zakelijk flirten – 40 tips.

In Zakelijk flirten: 40 tips staat de hele test en de gemiddelde score van ruim 300 professionals die deze test al invulden.

 

 

Hoe krijg je iets van een ander gedaan? 

is de titel van het gratis e-book van Mirjam Wiersma. Schrijf je in voor snacks en het is voor jou!

Snacks zijn korte oefeningen of inzichten voor focus op jouw persoonlijke ontwikkeling. 

 

Ben   jij   een   zakelijke  flirt? 

 

Lichaamstaal/creëren sprankelende sfeer

1. Spiegelen – het nadoen van de lichaamstaal van een ander -:

a.       kan best eens een nuttig instrument zijn, maar het valt al snel op als je het te bewust doet;

b.       is iets dat je niet heel veel ziet, maar wel heel nuttig kan zijn;

c.       is een methode die je vaak kunt toepassen en er in veel situaties toe leidt dat je aardig wordt gevonden;

d.       moet je erg mee uitkijken: dit is het soort kunstmatige lichaamstaal die dus al snel het aapjeseffect oproept.

Is simuleren slim (in hoeverre geloof je dat je bijvoorbeeld je eigen lichaamstaal kunt sturen?)

2. Als iemand verlegen is, denk je dat jij dat dan meestal wel ziet?

a.       Ja;

b.       Nee.

Intonatie en verleiden met woorden

3. Mehrabian stelt  in zijn onderzoek naar overdracht van gevoelsboodschappen (en ook veel zakelijke communicatie bevat gevoelsboodschappen!) dat bij info overdracht de intonatie bijdraagt voor:

a.       16%;

b.       11%;

c.       23%;

d.       38%.

 

 

Antwoorden
Focus niet teveel op goed of fout, laat je inspireren door de argumenten die je bij de antwoorden aantreft.

Vraag 1

Spiegelen zie je heel veel. Check maar eens in je omgeving: als je er goed op gaat letten zul je verbaasd staan hoe veel het voorkomt. Het is een gek gevoel als je je realiseert hoe vaak we dit doen… Dat betekent dus ook dat het niet snel opvalt als je het bewust doet. Het aapjeseffect betekent dat je elk gebaar precies en direct kopieert, beter is het om er enkele seconden tussen te laten zitten en de intentie van een gebaar te spiegelen. Spiegelen wordt dus niet snel als kunstmatig ervaren! Spiegelen leidt ertoe dat de ander het gevoel krijgt dat jullie op dezelfde golflengte zitten en vindt daardoor jou aardiger. Antwoord c is het goede antwoord.

Vraag 2

Verlegenheid komt vaak voor. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 50% van de Amerikanen zo verlegen is, dat het hen in sociaal opzicht in meer of mindere mate belemmert. Amerikanen roepen bij veel Nederlanders het beeld op van makkelijke babbelaars, dus zou het in Nederland niet eerder meer zijn dan minder? Verlegenheid verbloemt zich regelmatig als arrogantie: weinig oogcontact, weinig bewegingen, vrij stram zitten/staan, niet inleunen en dat geheel kan stijf en koud overkomen. Maar ook heel extroverte mensen vertellen je vaak -als je ze goed kent-  dat ze eigenlijk heel verlegen zijn ….Je zult het dus misschien wel eens zien aan mensen, maar ik denk dat verlegenheid niet “vaak“ te zien is aan mensen, want wie
herkent de bovenstaande onderzoekscijfers in zijn of haar omgeving? Deze vraag gaat dus niet zozeer over je eigen waarnemingsvaardigheden, maar beoogt te checken in hoeverre je gelooft dat men in het algemeen (en jij dus ook) bijvoorbeeld met lichaamstaal een met je gevoel (verlegenheid) verschillende indruk kunt neerzetten.

 

Vraag 3 

Het juiste antwoord is antwoord d. Nu is dit percentage gebaseerd op slechts 1 onderzoek, maar het eerstvolgende antwoord zit wel erg ver van het door Mehrabian gevonden percentage af… Misschien moest je ook denken aan de onderzoeken waaruit blijkt dat 70% van onze communicatie uit lichaamstaal bestaat. Intonatie heeft mijns inziens deels met lichaamstaal te maken (hard en zacht spreken bijvoorbeeld) en deels met inhoud (klemtoon bijvoorbeeld). Mehrabian stelt dat de puur woordelijke inhoud 7% is, intonatie 38% en non verbale signalen 55%. Deze onderzoeken zijn dus goed met elkaar te verenigen. Heb je in je antwoord gekozen voor een fiks lager percentage dan dat wat Mehrabian in zijn onderzoek vond, dan onderschat je waarschijnlijk de betekenis van intonatie. Misschien goed om je eens te verdiepen in wat je met intonatie kunt.

Cursus Netwerken

Effectief netwerken?

Recensies boek Zakelijk flirten 40 tips:

“… uitstekende tips om je voorkomen en je imago in het algemeen te verbeteren! … Dit is het eerste boekje die ik tegenkom, welke je korte en goed gestructureerde inzichten meegeeft …”

A. Maertens

A. Maertens Trainer, C vd Velde Training Instituut, Schipper HSD

“Met werkelijk alle tips en trucs voor zakelijk flirten en borrelbabbelen.”

R. v. Eeden

Auteur Netwerken werkt

Snackschrijver Mirjam Wiersma schreef 2 bestsellers over Zakelijk flirten.