SNACKS

weer even de focus op je persoonlijke ontwikkeling

Auteur: Mirjam Wiersma. Spreker, trainer, en eigenaar Helemaal Jij

 

 

 

 

Ongemerkt overtuigen: hoe doe je dat? 

 

Test of je in deze vier praktijkcasussen de technieken die worden ingezet om je te beïnvloeden herkent. 

 

 

Zakelijk flirten

Met zakelijk flirten oefen je invloed uit op de vraag of mensen je sympathiek vinden. En sympathie is een krachtige beïnvloeder: je krijgt je zaken makkelijker geregeld. Met humor en veel interactie daagt deze workshop zakelijk flirten je uit om factor in je werkpraktijk in te zetten.   

 

 

 

1. Ongemerkt overtuigen online

 

Het volgende screenshot is van een webshop (de bedrijfsnaam is weggehaald in het plaatje).

Er worden verschillende  beïnvloedingstechniek(en) gebruikt, welke techniek wordt het krachtigste toegepast?

 

Kies het beste alternatief:

  1. Contrast in kleur: hiervoor wordt de kleur blauw ingezet.
  2. Contrast in kleur en sociaal bewijs worden beide krachtig ingezet.
  3. Sociaal bewijs.
  4. Er wordt geen gebruik gemaakt van beïnvloedingstechnieken.

 

Hoe krijg je iets van een ander gedaan? 

is de titel van het gratis e-book van Mirjam Wiersma. Schrijf je in voor snacks en het is voor jou!

Snacks zijn korte oefeningen of inzichten voor focus op jouw persoonlijke ontwikkeling. 

 

 

2. Beïnvloeden: 1e aanbod voldoet niet aan eisen

 

Een makelaar laat eerst een huis zien dat niet aan de eisen van kopers voldoet. 

Het is een woning met gebrekkig onderhoud voor een forse prijs.

Daarna toont de makelaar een woning die wel aan de eisen voldoet. 

Waarom doet de makelaar dit? Welk principe zet de makelaar hier in om de kopers ongemerkt te overtuigen? 

 

 

3. Ongemerkt overtuigen in de paskamer 

 

Hieronder zie je een foto van een sticker op de spiegel in de paskamer van een filiaal van de kledingzaak We. Een mooie woordspeling en een mooie poging tot overtuigen. Welke overtuigingstechniek wordt hier ingezet? 

 

 

4. We handelen minder rationeel dan we denken

 

Proefpersonen krijgen de volgende vraag voorgelegd.

Situatie 1: je kunt 30 euro behouden of met een kans van 50/50 gokken om er meer van te maken.

Situatie 2: je krijgt 50 euro. Kies je voor:

  • verlies van 20 euro; of voor
  • gokken met een kans van 50/50.

Voor de proefpersonen uit situatie 2 gold dat 61% ging gokken, voor de proefpersonen uit situatie 1 was dat 41%.

In beide situaties kan men 30 euro behouden, of gaan gokken.

Welk beïnvloedingsprincipe verklaart deze ander reactie?

 

Ongemerkt overtuigen

workshop

Antwoorden 

 

  1. C: Sociaal bewijs, oftewel kuddegedrag is het beste antwoord.

    We doen graag wat anderen ook doen. Vandaar de tekst rechts “anderen bestelden ook”.

    Contrastwerking: er wordt weliswaar gebruik gemaakt van kleur, maar niet zo dat er geprofiteerd wordt van contrastwerking. Alles op de foto is blauw, grijs en zwart. Toepassing van contrastwerking als echte beïnvloedingstechniek zou bijvoorbeeld een bestelbutton in afwijkende kleur zijn. Met afwijkend bedoel ik een kleur die verder niet op de pagina voorkomt.

  2. Contrastprincipe: de slechte prijs kwaliteit verhouding van het eerste huis maakt dat de prijs kwaliteit verhouding van het tweede huis er veel beter uitziet. Het contrastprincipe bepaalt dat we de huizen automatisch gaan vergelijken en het verschil groter maken. Dat betekent dat het tweede huis nu nog aantrekkelijker lijkt.  

  3. Sociaal bewijs: door te spreken over “We don’t steal”. En “we” is hun mooie merknaam, maar staat natuurlijk evengoed voor de Engelse versie van wij. En met wij appeleren ze hier aan social bewijs.

  4. Verliesaversie: de drang om je verlies te beperken is groter dan de drang om winst te behalen. Beide keren gaat het om 30 euro, alleen is het niet gokken in situatie 2 als een verlies geformuleerd. 

Presenteren: wat doe je met je handen?

Presenteren: wat doe je met je handen?

70% van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal: je handen vallen op als je ze beweegt terwijl je voor een groep staat. 
Hoe zorg je dat jouw handen geen aandacht afleiders zijn en wel presentatie versterkers? 

Lees meer