Laat de vonk overslaan:
maak uitmuntende dienstverlening de norm in jouw gemeente!
“Dienstverlening wordt gezien als iets voor het KCC”
“Door andere prioriteiten verdwijnt dienstverlening steeds uit beeld”
Herkenbaar?
%
%
Dienstverlening bedrijfsleven: uitstekende klantervaring?
87% van de bedrijven beoordeelt de klantervaring als uitstekend,
maar slechts 11% van de klanten vindt dit ook.
Onderzoek IDC
Dienstverlenen als Cool blue
Wie bij Cool blue zegt “we doen het altijd zo” is af
%
%
Dienstverlening gemeente ondernemers
Bereikbaarheid:
77% van de gemeenten vindt dat het team economie direct benaderbaar is via de website,
maar slechts 32% van de ondernemers vindt dit ook.
Onderzoek VNG
Samenwerking binnen gemeente
%
meer is een verbetering
Samenwerking afdelingen binnen gemeente
Onderzoek onder 84 gemeenten laat zien dat 94% vindt dat meer samenwerking en afstemming tussen verschillende afdelingen de kwaliteit van hun deisntverlening zou verbeteren.
Onderzoek TQIS 2023
Hoe krijg je je gemeentelijke organisatie mee, zodat uitmuntende dienstverlening in juIlie DNA gaat zitten?
Nodig:
– mens centraal
– holistische benadering zodat dienstverlening niet het stokpaardje van een afdeling blijft
Het vertrouwen in de overheid en de gedachte dat de mens centraal staat is er door zoiets als de Toeslagenaffaire niet groter op geworden. En dienstverlening heeft van alles te maken met vertrouwen.
Een inwoner of ondernemer vergelijkt de dienstverlening van een gemeente met zijn of haar beste dienstverleningservaring.
Ook je hele gemeente besmetten met de drive voor uitmuntende dienstverlening?
Gemeenten gemotiveerd
Onderzoek van de VNG over dienstverlening door gemeenten aan ondernemers laat zien:
– gemeenten zijn gemotiveerd
– gemeenten weten wat er verbeterd kan worden

Cultuur: interne beweging
Maak uitmuntende dienstverlening belangrijk
Benoem een team met enthousiaste vooroplopers en rust ze goed uit:
-geef ze organisatorische steun
-empower ze met training & coaching en tools
Laat het team interne oplossingen ophalen, bedenken en aanjagen
– zoals bevragen andere teams wat zij kunnen bieden in hun dienstverlening en dat omzetten in concrete commitments per afdeling
– geef samenwerking en verbinding een boost
– Meet
– Beloon
– Deel succesverhalen

Zakelijk flirten
Hoe krijg je iets van je collega gedaan?
Tools voor interne samenwerking!
Workshop zakelijk flirten:
> >duur 1,5, 1, 2 of 3 uur
> voor groepen
Mooiste aan mijn vak?
Mogen prikkelen, bewustmaken, laten lachen.
Faciliteren bij groei!
Mirjam Wiersma
Grondlegger Zakelijk flirten.
Eerder werkte ik als advocate en bedrijfsjuriste.
Benader me gerust
Ook voor langere projecten beschikbaar
Mijn 4 boeken (2 bestsellers)
1. Zakelijk flirten – 40 tips
2. Zakelijk flirten – Tools
3. Je eigen PR
4. Elke werkdag een topdag
Reviews gemeenten
Wat vinden deelnemers?
Training Zakelijk flirten I-Interim Rijk
“Voel mij gelijk gemakkelijk bij de manier waarop de training gegeven werd. Heel leuk om onbewuste dingen naar bewust te krijgen en interactief deel te nemen.”
“Verfrissend. Goed veel te oefenen.”
“Leuk! Luchtig! Leerzaam!”
Workshop "Te druk" Gemeente Voorschoten en Wassenaar
“Leuk om zo weer eens even stil te staan bij je eigen motivaties”
“Nuttig, goede inzichten, goed onderbouwd”
“Het heeft mij aan het (na)denken gezet”
“Positief, energiek”
Workshop Zakelijk flirten Gemeente Amsterdam
“Leuke laagdrempelige manier om je bewust te worden van je eigen gedrag en dat van de ander.”
“Herkenbaar, maar goed om er bewust mee bezig te zijn.”
Gemeenten waar ik al een training of workshop verzorgde:
Grote gemeenten:
Gemeente Amsterdam
Gemeente Rotterdam
Gemeente Den Haag
Gemeente Haarlem
Gemeente Zaanstad
Gemeente Groningen
Rond midden Nederland
Gemeente Zeist
Gemeente Leerdam
Gemeente De Bilt
Gemeente Leiden
Gemeente Oud-Beijerland
Gemeente Schiedam
Gemeente Voorschoten & Wassenaar
Zuid | Noord | Oost:
Gemeente Harlingen
Gemeente Heerenveen
Gemeente Hardenberg
Gemeente Heerlen
Gemeente Sittard-Geleen
Gemeente Gulpen Wittem
Voor AD werkt online schreef ik o.a.:
Sessie Zakelijk flirten als energieke kick off?
Heel goed! Wat een power en wat goed neergezet. Pakkend en helder en humoristisch. Wist de aandacht van het publiek perfect vast te houden en de tijd vloog voorbij. Chapeau!
“Mirjam verstaat haar vak. Wat kan zij presenteren. Goede mix tussen luisteren en doen, bruikbare en handige tips (kun je de kleur ogen herinneren?)”
“Erg goed gedaan om te starten met prikkelen van de zaal. Enorme boost aan reacties. Zo houd je de aanwezigen scherp.”
Benader me gerust
Zullen we een (online) koffie doen en eens over de dienstverlening in jouw gemeente praten?
Fijn als je me contact.