Zakelijk flirten workshop verslag

 Geschreven door Annemarie Gerbrandy 

Zakelijk flirten: do’s en dont’s

Als je iemand langer dan 10 seconden diep in de ogen kijkt, kan dat twee dingen betekenen. Of je wilt vechten of je wilt seks. Althans, dat stelde Mirjam Wiersma tijdens de workshop Zakelijk Flirten. Met de persoon met wie ik deze oefening deed, kwam het noch tot een gevecht noch tot de liefdesdaad. Maar wel tot een interessant zakelijk gesprek na afloop van de sessie.

In een tijd waarin het ene netwerkevenement na het andere wordt gehouden, moeten we goed beslagen ten ijs komen. De spelregels kennen. Niet met de armen over elkaar heen in een hoekje gaan afwachten tot iemand naar je toe komt, maar een open houding hebben en zelf het initiatief nemen. Het gaat er om met de juiste flair je gesprekspartner aan te spreken.

Ook in een gesprek met een (potentiële) klant is het belangrijk op de juiste manier het ijs te breken. Als jij je klant vol enthousiasme tegemoet treedt, heb je grote kans dat hij die bevlogenheid overneemt. Stel een vraag of vertel iets over je zelf. Mensen zijn gevoelig voor positieve aandacht. Als jij in een gesprek op dezelfde golflengte zit met je klant, is hij eerder geneigd zaken met je te doen.

Zakelijk flirten gaat dus niet over hoge hakken, korte rokken of seks op het werk. Zakelijk flirten is wel iemand voor je winnen, door een prettige sfeer te creëren. Het is bekend dat informatie slechts voor een klein deel door kennis wordt overgebracht. Non-verbale communicatie speelt een veel grotere rol. Belangrijk is dus een goede eerste indruk af te geven. Dat kan al door een glimlach of een complimentje. Maar wat je beter niet kunt doen, is iemand amicaal aanraken. Houd het wel zakelijk!

Hoewel je een aantal van de bovengenoemde zaken al intuïtief doet in een zakelijk gesprek, zijn er ook valkuilen. Zo was ik na de workshop zo druk met het toepassen van alle tips en tricks, dat ik tijdens een kennismaking vergat naar de naam van mijn gesprekpartner te luisteren. Ook zag ik mensen al zakelijke flirtend in een kringetje staan, waarmee ze zich als het ware afsloten van hun omgeving. Als vreemde sluit je je niet zo snel aan bij zo’n groepje, hoe welkom je ook bent.

Zakelijk flirten is een interessante manier om gemakkelijk contact te maken en een goede indruk achter te laten. Maar de een zal er meer geschikt voor zijn dan de ander. Belangrijk is dat je alleen die zaken op pakt, die dicht bij jezelf liggen. Als je tegennatuurlijk gedrag vertoont, prikt de ander daar snel doorheen. Bereid je goed voor, zodat je authentiek overkomt. Wie weet welke mooie opdrachten je dan zakelijk flirtend binnen haalt.

Geplaatst als blog op 23 april 2012 door Annemarie, ga hier naar het blog.

Zakelijk flirten

Workshop

Interactief, grappig en effectief.

Zakelijk flirten

Interactieve presentatie

Inspirererend.
Zorgt na de presentatie voor sfeer & bewegende borrelaars.

Workshop Zakelijk flirten

Daar wordt over nagepraat!

Royale bestseller

Mirjam Wiersma schreef 2 boeken over Zakelijk flirten:

  1. Zakelijk flirten – tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek
  2. Zakelijk flirten – 40 tips (meer dan 60.000 verkochte exemplaren

Meer artikelen over Zakelijk flirten: