Helemaal Jij in Margriet

Als deskundige beantwoordt Mirjam Wiersma lezersvragen
 

  • U moet spreken voor een grote groep.
  • U ontmoet een directlid voor het eerst. Waar praat je over? Waar moet u op letten?
  • U heeft een belangrijke vergadering. Waar neemt u plaats?
  • Privémail checken onder werktijd: mag dat?
  • Wat is een goede handdruk?
  • Collega’s aanraken: wat is gepast?

 
 
U moet spreken voor een grote groep. Waar moet u op letten?
 
Mirjam Wiersma, trainer en coach:
“Ga niet achter een spreekgestoelte staan of op een barkruk leunen. Zorg dat je vrij kunt bewegen. Oefen je beginpositie. Houd daarbij geen A4 voor je neus, maar laat je armen losjes langs je lichaam hangen. Zo nodig je jezelf uit te gebaren. Een levendige presentatie is aantrekkelijk voor het publiek. Verder is oogcontact heel belangrijk, daardoor voelt het publiek zich betrokken. Kijk daarom geregeld verschillende mensen in de zaal aan. Een beetje nervositeit is trouwens niet erg. Het  zorgt dat je publiek zich met je identificeert. Zorg er wel voor dat je niet gaat jagen. Stop even en haal diep adem. Hierdoor verlaag je je stem en het tempo. Laat geregeld een stilte vallen; wat je zegt kan zo even bezinken en krijgt meer kracht. Een interactieve presentatie werkt altijd goed.”
 
 
Privémail checken onder werktijd: mag dat?
 

Mirjam Wiersma, trainer en coach:
“Of dit geaccepteerd is, is per werkgever verschillend. Heeft het bedrijf er een bepaald beleid in, houd je hier dan aan. Is er geen duidelijk beleid, of kun je het niet vinden, dan zou ik er voorzichtig mee zijn. Kijk eerst eens goed om je heen, wat doen je collega’s? Hoe is de werkcultuur? Wat is de gewoonte op andere afdelingen? Wat is het gedrag van anderen in jouw organisatie met dezelfde functie als jij? Pas als je ervan overtuigd bent dat het geaccepteerd is binnen je organisatie zou ik privé je mail checken. Ditzelfde geldt voor internetten en online shoppen. Met dit laatste zou ik overigens nog voorzichtiger zijn. Om het nog wat te compliceren: culturen binnen organisaties veranderen ook. Als je conclusie dus is dat het past binnen jouw werkcultuur, houd dan wel goed de vinger aan de pols. Privé bellen was nog niet eens zo lang geleden absoluut not done bij bepaalde organisaties. Nu is het eigenlijk normaal binnen de meeste werkculturen. Blijf dus alert op cultuurveranderingen. ”

 
 
Je ontmoet een directlid voor het eerst. Waar praat je over?
 
Mirjam Wiersma, trainer en coach:
“Lees je vantevoren even in. Laat zien dat je weet wat er speelt in het bedrijf, ga in op een recente bedrijfsontwikkelingen, een persbericht dat het bedrijf uit heeft gestuurd bijvoorbeeld of misschien blogt of twittert de directie en kun je daar iets over zeggen? Maak van de gelegenheid gebruik om ook jezelf te laten zien. Vertel een werkervaring waar je echt enthousiast over bent en laat vooral het resultaat niet weg! Het is ook slim om even te denken aan het stereotiepe van de vrouw en dat is dat ze niet ambitieus is. Begin dus niet als eerste over je kinderen of de vakantie, daar voed je dat vooroordeel mee. Het is ook niet zo dat je daar niet over mag praten, maar doe het nadat je jezelf professioneel op de kaart hebt gezet! Misschien vind je het eng om tegenover de directie over je eigen werkervaring te spreken, bijvoorbeeld omdat je functie lager is. Maar je hebt juist nuttige informatie te delen! Voor een directielid is het altijd goed en nuttig om te horen wat er in de dagelijkse praktijk leeft.” (30 woorden erbij)

 
 
U heeft een belangrijke vergadering. Waar neemt u plaats?
 
Mirjam Wiersma, trainer en coach:
“Dat hangt van het doel af. Hebt u iets te zeggen, neem dan plaats tegenover de voorzitter of op een andere plek van waaruit u gemakkelijk oogcontact kunt maken met hem of haar. Bent u zelf de voorzitter? Aan de kop van de tafel voelt u zich direct voorzitter en gaat u zich er wellicht ook naar gedragen. Uw positie heeft dus ook invloed op uw eigen gedrag. Ook als u een zakelijk gesprek met twee personen voert maakt het uit hoe u erbij zit. Die zitpositie schept direct een bepaalde sfeer. Als u naast elkaar zit, duidt dit op vertrouwen. Dat is niet geschikt als u de ander niet zo goed kent. Het kan wel een prima positie zijn als u iets bespreekt met die ene collega die u dagelijks ziet en graag mag. U kunt ook tegenover elkaar gaan zitten, dat betekent onderhandelen. Als u beiden aan een hoek plaatsneemt, straalt dat samenwerking uit.”

 
 
Wat is een goede handdruk?
 
Mirjam Wiersma, coach en trainer:
“Een handdruk is van belang. Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen uw karakter en
uw handdruk! Een te lange en (te) stevige handdruk wijst op een overheersend en dominant
persoon. Te kort duidt op een nerveus en contactschuw type. Slapjes kan juist weer dédain tonen: alsof je niet meer de puf kunt opbrengen om handen te schudden. Hoe dan wel?
Tips voor een goede handdruk:
1. Steek uw hand recht uit (haaks op vloer) met gesloten vingers.
2. Pas de knijpsterkte en duur handdruk aan aan de ander. Gelukkig is je handdruk eenvoudig aan te passen. Misschien even oefenen?”

 
 
Collega’s aanraken: wat is gepast?
 
Mirjam Wiersma, trainer en coach
“Handenschudden is natuurlijk een verplichte omgangsvorm. Maar een hand op de schouder is
een ander verhaal. Bureau Dotwise hield in opdracht van MegaJobs een onderzoek naar
ongewenste intimiteiten op de werkvloer. De vraag: ‘beschouw je een tikje op de bil als
een ongewenste intimiteit?’ Beantwoordde 70% van de mannen en 74% van de vrouwen
bevestigend. 26% van de vrouwen heeft hier dus geen problemen mee. Dit is de kern van de
zaak: weten we eigenlijk wel wat de ander wil? Op trainingen hoor ik regelmatig van mannen die
op een borrel ongevraagd een klef handje van een vrouw op hun arm geplakt krijgen. Dat hoeft
niet zo van hen. We raken snel iemand aan omdat de sfeer ernaar lijkt, maar dat wordt lang niet
altijd op prijs gesteld. Beter is een complimentje of stralende glimlach bijvoorbeeld.’
 
 

Lees voor meer info Zakelijk flirten. Tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek
of Zakelijk flirten 40 tips, door Mirjam Wiersma.

 
 
 

Tekst: Elleke van Duin. De vragen verschenen in diverse nummers van Margriet in 2011

Individuele training Netwerken

Je borrel skills scherpen? Jezelf goed presenteren?

Meer info & bestellen

Zakelijk flirten

Interactieve presentatie

Inspirererend.
Zorgt na de presentatie voor sfeer & bewegende borrelaars.

En jij?

Benieuwd naar je eigen eerste indruk & wil je die maximaliseren?
=>Individuele training Jezelf presenteren

Benader me gerust

Even sparren over je event? Kwartaalbijeenkomst? Afdelingsuitje? Even kennismaken?  Een trainingsdoel en op zoek naar een originele en effectieve invulling?

Workshop Zakelijk flirten

Daar wordt over nagepraat!

Ruime bestseller

Mirjam Wiersma schreef 2 boeken over Zakelijk flirten:

  1. Zakelijk flirten – tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek
  2. Zakelijk flirten – 40 tips (meer dan 60.000 verkochte exemplaren)

Meer artikelen over Zakelijk flirten: