BLOG ZAKELIJK FLIRTEN

Jezelf presenteren: compact & boeiend

+ elevator pitch voorbeeld

Mirjam Wiersma, Spreker, trainer, en eigenaar Helemaal Jij

Maar liefst 49% vindt het “jezelf verkopen” bij het netwerken erg lastig.

Misschien ken je het cijfer nog uit mijn vorige blog, net als de tips voor je uitstraling, of lees het hier nog eens terug. Of misschien wil je in een intensieve Cursus netwerken zelf aan de slag?

Dit blog gaat over je eigen introductie: hoe hou je hem compact & boeiend? Oftewel: de elevator pitch, onmisbaar bij het netwerken. Het woord zegt het al: stel je voor dat je in de lift event heel kort naast iemand staat. Je moet die persoon overtuigen: geen algemene verhalen, verkoop die dienst, het product of jezelf!

 

Jezelf presenteren: compact en boeiend

 

Dat je jezelf vooral kort presenteert is belangrijk, want het is minstens even belangrijk om je gunfactor positief te beïnvloeden.

Je gunfactor sturen heeft met veel aspecten te maken, dat proces kun je ook Zakelijk flirten noemen. Jezelf presenteren heeft daarin een kleine plaats, een veel grotere de sfeer van je gesprek en aandacht voor de ander. In tijd neemt jezelf op de kaart zetten dus als het goed is maar een klein deel van je gesprek in beslag. Des te belangrijker dat je boodschap blijft hangen!

Een paar tips voor een pittige, boeiende en korte introductie van jezelf.

 

Duur van je intro

 
Een intro wordt ook vaak een elevator pitch genoemd: stel dat je maar kort met iemand in de lift staat, kun je je dan boeiend voorstellen?

Dat laten zien wat je echt kwijt wilt?

En hoe lang is dan dat gesprekje in de lift?

Die duur: daar verschillen de meningen over. De een zegt een minuut, de ander meer en een ander weer minder.

Wat ik merk als ik workshops geef over dit onderwerp is dat de duur rekbaar is. Dat werkt zo: heb je een heel interessant en boeiend verhaal dan krijg je meer tijd. Heb je een saai verhaal, dan minder.

Het hangt ook af van de setting: in de ene setting is er meer tijd dan in de andere. Ook al is er geen exacte duur te geven, wel belangrijk is dat íe kort is.

De duur is flexibel: het hangt af van je vermogen te boeien & van de setting

 

Om je toch iets concreters te bieden: 30 seconden is ongeveer 60 woorden. Als richtlijn kun je focussen op tussen de 60 en 120 woorden.

 

Een goede elevator pitch

 
Wat echt een goede elvator pitch is? Die vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Het kan op veel manieren, zoals een vraag & oplossing.
“Misschien ben je er wel eens tegenaan gelopen dat een beoogde verandering niet goed uitpakte.
Daar hebben wij een oplossing voor!”

Dit is maar een manier, er zijn ook vele anderen. Het is ook heel belangrijk dat de stijl bij jou past, dat straal je uit!

Voorbeelden zijn zoveel duidelijker dan een uitleg. Daarom hieronder drie voorbeelden van een pitch. Vraag je af wat je er goed aan vindt, wat je aan spreekt en wat niet.

Wil je echt aan de slag met netwerken?
Doe de 1-op-1 training 10 weken netwerken

Elevator pitch voorbeeld 1
Elevator pitch voorbeeld 2

Eigen en emotioneel. “Gewoon” een verhaal en vreselijk indrukwekkend!

Elevator pitch voorbeeld 3

Winnaar van pitch wedstrijd en ja: deze staat als een huis

Effectief netwerken: maak je eigen elevator pitch

 

Leuk inspiratie opdoen, “gluren bij de buren”, maar ga vooral zelf aan de slag.

Schrijf, neem jezelf op op je telefoon, oefen en schaaf bij.

Succes!

Heb je een echt mooie pitch? Laat het weten; ik blog er graag over, uiteraad met bronvermelding.

Wil je echt aan de slag met netwerken?
Doe de 1-op-1 training 10 weken netwerken

Oprichter Helemaal Jij (2003)   |   Mirjam Wiersma   |   > trainer   > spreker   > dagvoorzitter